Сташко Галина Іванівна
кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри германських і романських мов
Біографія:
Закінчила Київський державний лінгвістичний університет у 2001 р. за спеціальністю «Мова та література (англійська та французька мови)» та здобула кваліфікацію філолога, викладача англійської та французької мов і зарубіжної літератури.
Стаж роботи у вищій школі з 2001 року.
Викладає наступні дисципліни: «Друга іноземна мова (англійська)» (3 та 4 курси), «Наукова англійська мова» (аспірантура). Викладання усіх дисциплін здійснюється англійською мовою.
Завідувач секцій другої іноземної мови (англійської) на 3 та 4 курсах.
Закінчила аспірантуру КНЛУ у 2016 р. за спеціальністю 10.02.04 – германські мови (англійська). Тема кандидатської дисертації «Жіночі образи в американському пісенному фольклорі: лінгвостилістичний та лінгвокультурологічний аспекти».
Кандидат філологічних наук (спеціальність 10.02.04 – германські мови) з 2017 року.
Вчене звання доцента кафедри англійської мови з 2021 року.
Член наукової школи «Семіотика міжкультурної комунікації».
Наукові інтереси: стилістика, фонетика, стилістика художнього тексту/образу, етнопоетика, етнолінгвістика, медіакомунікації, гендерна лінгвістика.
Профілі у спеціалізованих наукових сервісах:
- Google Scholar: (https://scholar.google.com/citations?hl=uk&user=09XFfVkAAAAJ&view_op=list_works)
- ORCID: 0000-0003-3325-5774 (https://orcid.org/0000-0003-3325-5774)
- Scopus Author ID: 57204660939 (https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57204660939)
- Web of Science Researcher ID: H-2142-2019 (https://www.webofscience.com/wos/author/record/426181)
- ResearchGate Author Profile: (https://www.researchgate.net/profile/Halyna_Stashko)
- Semantic Scholar: (https://www.semanticscholar.org/author/72861202)
Основні публікації:
- Petlyuchenko, N., Petranová, D., Stashko, H. & Panasenko, N. (2021). Toxicity phenomenon in German and Slovak media: Contrastive perspective. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, VI (2), p. 105-164. (WoS)
- Panasenko, N., Krajčovič, P. & Stashko, H. (2021). Hard news revisited: A case study of various approaches to the incident at the primary school reflected in the media. In Communication today, 12 (1), p. 112-128. (WoS and Scopus)
- Stashko, H. & Tytova, N. (2021). English-in-Use – 2. A textbook for second-year students of the Faculty of Translation Studies. Semester III. Kyiv: Publishing Center of KNLU, 251 p.
- Stashko, H. & Tytova, N. (2021). English-in-Use – 3. A textbook for second-year students of the Faculty of Translation Studies. Semester IV. Kyiv: Publishing Center of KNLU, 355 p.
- Panasenko, N., Morozova O., Gałkowski, A., Krajčovič, P., Kryachkov, D., Petlyuchenko, N., Samokhina, V., Stashko, H. & Uberman, A. (2020). COVID-19 as a media-cum-language event: Cognitive, communicative, and cross-cultural aspects. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, V (2), p. 122-210. (WoS)
- Stashko, H., Prykhodchenko, O., Čábyová, Ľ. & Vrabec, N. (2020). Media images of Slovak and Ukrainian presidents: ‘I/we’ binary pronominal opposition in political speeches. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of university of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, V (1), p. 350-389. (WoS)
- Stashko, H. (2020). The effect of stylistic repetition in English-language advertising texts. In Science and education a new dimension. Philology. Vol. VIII (72), Issue 241. Budapest: www.seanewdim.com, p. 60-63.
- Stashko, H. (2019). ESL for B+: Modern language learning tools and experiences in teaching speaking. In Proceedings of the 14th International conference “DisCo 2019: E-learning – Unlocking the gate of education around the globe”, (Prague, Czech Republic, 20-21 June, 2019). Beseda, J., Rohlíková, L., Duffek, V. (eds.). Prague: Centre for Higher Education Studies, p. 88-96. (WoS)
- Stashko, H. (2018). Phonetic and syntactic stylistic means in media space: Manipulation or emotional commonplace? In Communication today, 9 (2), p. 132-142. (WoS and Scopus)
- Stashko, H. (2017). An Аmerican woman through the prism of the epithet: Semasiological aspect in creating images. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Warsaw: De Gruyter Open, II (2), p. 356-391. DOI: 10.1515/lart-2017-0019 (WoS)
- Stashko, H. (2017). When phonetics matters: Creation and perception of female images in song folklore. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of university of SS Cyril and Methodius in Trnava. Warsaw: De Gruyter Open, II (1), p. 299-335. DOI: 10.1515/lart-2017-0008 (WoS)
- Stashko, H. (2016). Metaphor in creating female images. In Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference “The goals of the World Science 2016” (Dubai, UAE, 27-28 January, 2016). Vol. 4, Issue 2 (6). Ajman: ROSTrance Trade F Z C company, p. 37-41.
- Stashko, H. (2016). Sound symbolism in female images creation (based on American song folklore). In Science and education a new dimension. Philology. Vol. IV (20), Issue 85. Budapest: www.seanewdim.com, p. 60-63.
- Stashko, H. (2014). Different approaches to the classification of American folk songs. In Austrian journal of humanities and social sciences, 5 (9-10). Vienna: “East West” Association for Advanced Studies and Higher Education, p. 56-59.
- 15. Stashko, H. & Tytova, N. (2014). Let’s Start. An Introductory Course of English. A textbook for first- and second-year students of the Faculty of Translation Studies. Semester I. Kyiv: Publishing Center of KNLU, 260 p.
- 16. Stashko, H. & Tytova, N. (2014). English-in-Use – 1. A textbook for first- and second-year students of the Faculty of Translation Studies. Semesters II-III. Kyiv: Publishing Center of KNLU, 348 p.
- 17. Chumak, N. & Stashko, H. (2008). English-in-Use. A textbook for fourth-year students of the Faculty of Translation Studies. Semesters VII-VIII. Kyiv: Publishing Center of KNLU, 344 p.