Сташко Галина Іванівна

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри германських і романських мов

Біографія:

Закінчила Київський державний лінгвістичний університет у 2001 р. за спеціальністю «Мова та література (англійська та французька мови)» та здобула кваліфікацію філолога, викладача англійської та французької мов і зарубіжної літератури.

Стаж роботи у вищій школі з 2001 року.

Викладає наступні дисципліни: «Друга іноземна мова (англійська)» (3 та 4 курси), «Наукова англійська мова» (аспірантура). Викладання усіх дисциплін здійснюється англійською мовою.

Завідувач секцій другої іноземної мови (англійської) на 3 та 4 курсах.

Закінчила аспірантуру КНЛУ у 2016 р. за спеціальністю 10.02.04 – германські мови (англійська). Тема кандидатської дисертації «Жіночі образи в американському пісенному фольклорі: лінгвостилістичний та лінгвокультурологічний аспекти».

Кандидат філологічних наук (спеціальність 10.02.04 – германські мови) з 2017 року.

Вчене звання доцента кафедри англійської мови з 2021 року.

Член наукової школи «Семіотика міжкультурної комунікації».

Наукові інтереси: стилістика, фонетика, стилістика художнього тексту/образу, етнопоетика, етнолінгвістика, медіакомунікації, гендерна лінгвістика.

Профілі у спеціалізованих наукових сервісах:

  1. Google Scholar: (https://scholar.google.com/citations?hl=uk&user=09XFfVkAAAAJ&view_op=list_works)
  2. ORCID: 0000-0003-3325-5774 (https://orcid.org/0000-0003-3325-5774)
  3. Scopus Author ID: 57204660939 (https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57204660939)
  4. Web of Science Researcher ID: H-2142-2019 (https://www.webofscience.com/wos/author/record/426181)
  5. ResearchGate Author Profile: (https://www.researchgate.net/profile/Halyna_Stashko)
  6. Semantic Scholar: (https://www.semanticscholar.org/author/72861202)

 

Основні публікації:

  1. Petlyuchenko, N., Petranová, D., Stashko, H. & Panasenko, N. (2021). Toxicity phenomenon in German and Slovak media: Contrastive perspective. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, VI (2), p. 105-164. (WoS)
  2. Panasenko, N., Krajčovič, P. & Stashko, H. (2021). Hard news revisited: A case study of various approaches to the incident at the primary school reflected in the media. In Communication today, 12 (1), p. 112-128. (WoS and Scopus)
  3. Stashko, H. & Tytova, N. (2021). English-in-Use – 2. A textbook for second-year students of the Faculty of Translation Studies. Semester III. Kyiv: Publishing Center of KNLU, 251 p.
  4. Stashko, H. & Tytova, N. (2021). English-in-Use – 3. A textbook for second-year students of the Faculty of Translation Studies. Semester IV. Kyiv: Publishing Center of KNLU, 355 p.
  5. Panasenko, N., Morozova O., Gałkowski, A., Krajčovič, P., Kryachkov, D., Petlyuchenko, N., Samokhina, V., Stashko, H. & Uberman, A. (2020). COVID-19 as a media-cum-language event: Cognitive, communicative, and cross-cultural aspects. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, V (2), p. 122-210. (WoS)
  6. Stashko, H., Prykhodchenko, O., Čábyová, Ľ. & Vrabec, N. (2020). Media images of Slovak and Ukrainian presidents: ‘I/we’ binary pronominal opposition in political speeches. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of university of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, V (1), p. 350-389. (WoS)
  7. Stashko, H. (2020). The effect of stylistic repetition in English-language advertising texts. In Science and education a new dimension. Philology. Vol. VIII (72), Issue 241. Budapest: www.seanewdim.com, p. 60-63.
  8. Stashko, H. (2019). ESL for B+: Modern language learning tools and experiences in teaching speaking. In Proceedings of the 14th International conference “DisCo 2019: E-learning – Unlocking the gate of education around the globe”, (Prague, Czech Republic, 20-21 June, 2019). Beseda, J., Rohlíková, L., Duffek, V. (eds.). Prague: Centre for Higher Education Studies, p. 88-96. (WoS)
  9. Stashko, H. (2018). Phonetic and syntactic stylistic means in media space: Manipulation or emotional commonplace? In Communication today, 9 (2), p. 132-142. (WoS and Scopus)
  10. Stashko, H. (2017). An Аmerican woman through the prism of the epithet: Semasiological aspect in creating images. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Warsaw: De Gruyter Open, II (2), p. 356-391. DOI: 10.1515/lart-2017-0019 (WoS)
  11. Stashko, H. (2017). When phonetics matters: Creation and perception of female images in song folklore. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of university of SS Cyril and Methodius in Trnava. Warsaw: De Gruyter Open, II (1), p. 299-335. DOI: 10.1515/lart-2017-0008 (WoS)
  12. Stashko, H. (2016). Metaphor in creating female images. In Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference “The goals of the World Science 2016” (Dubai, UAE, 27-28 January, 2016). Vol. 4, Issue 2 (6). Ajman: ROSTrance Trade F Z C company, p. 37-41.
  13. Stashko, H. (2016). Sound symbolism in female images creation (based on American song folklore). In Science and education a new dimension. Philology. Vol. IV (20), Issue 85. Budapest: www.seanewdim.com, p. 60-63.
  14. Stashko, H. (2014). Different approaches to the classification of American folk songs. In Austrian journal of humanities and social sciences, 5 (9-10). Vienna: “East West” Association for Advanced Studies and Higher Education, p. 56-59.
  15. 15. Stashko, H. & Tytova, N. (2014). Let’s Start. An Introductory Course of English. A textbook for first- and second-year students of the Faculty of Translation Studies. Semester I. Kyiv: Publishing Center of KNLU, 260 p.
  16. 16. Stashko, H. & Tytova, N. (2014). English-in-Use – 1. A textbook for first- and second-year students of the Faculty of Translation Studies. Semesters II-III. Kyiv: Publishing Center of KNLU, 348 p.
  17. 17. Chumak, N. & Stashko, H. (2008). English-in-Use. A textbook for fourth-year students of the Faculty of Translation Studies. Semesters VII-VIII. Kyiv: Publishing Center of KNLU, 344 p.